Завршни испит полажу сви ученици на крају осмог разреда основног образовања и васпитања, као и одрасли који стичу основно образовање у складу са законом којим се уређује образовање одраслих. У школској 2021/2022. години, завршни испит се полаже у јунском року, и то 27, 28. и 29. jуна 2022. године, док одрасли који стичу основно образовање у складу са законом којим се уређује образовање одраслих, завршни испит полажу 28. јуна 2022. године.
Изузетно, ученици који из оправданих разлога не приступе полагању завршног испита у јунском року, могу обавити завршни испит у августовском року, уз спровођење исте процедуре као у јунском року. Ученици ће полагати завршни испит решавањем задатака у оквиру три теста: из предмета Српски језик, односно матерњи језик, из предмета Математика и комбинованог теста. Комбиновани тест испитује компетенције из природних и друштвених наука и обухвата садржај из наставних предмета Биологије, Географије, Историје, Физике и Хемије, као и опште компетенције заједничке за поједине природне и друштвене науке. Министарство просвете, науке и технолошког развоја организује припрему свих учесника за завршни испит (осим ученика осмог разреда), организује и спроводи завршни испит, а тестове припрема Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања.Концепт завршног испита је утврђен 2010. године, са циљем да се обезбеде подаци о степену остварености општих и посебних стандарда постигнућа, односно образовних стандарда за крај обавезног образовања и васпитања, што је основа за вредновање квалитета обавезног образовања.
У развоју концепта испита уважене су три његове главне функције – сертификациона, селекциона и евалуативна. Након обављеног испита сматра се да је ученик завршио основну школу и стекао право уписа у средњу школу, што значи да за овај испит није одређен минимум знања за полагање.Тестови на завршном испиту садрже задатке којима се проверава оствареност образовних стандарда дефинисаних на три нивоа постигнућа – основном, средњем и напредном нивоу. Овим нивоима описују се захтеви различите тежине, когнитивне комплексности и обима знања, од једноставних ка сложеним.